Sunday, May 8, 2011

Oh-kenangan..







buku lama tentang fotografi


Tadi petang aku kemas la skit bilik aku yang macam kapal karam ni. hanya kerana xnak susah kan mak aku sempena hari ibu. tapi kalo hari bapak tu aku tak sure la aku kemas ke tak..hahaha...so kemas punye kemas jumpe la saki baki barang-barang lama kat atas gerobok baju aku (almari lahh)...hehehe..belek punye belek ni jek rupenye barang-barang yang aku simpan mase blaja kat Politeknik Pasir Gudang dulu.. yang lain sume hilang mase aku pindah rumah dulu kot. memang sah dah lame tak terusik.berhabok sungguh..dek kerana rajin aku pon kemas la..lap ape yang patot..sambil simpuh kaki ala-ala mek ani..hahaha...dalam timbun artwork tu ade la buku EXPOSURE FOTOGRAFI. buku ni hasil kerja aku dulu mase mula-mula pegang SLR...(ha part ni yang syahdu sebab terkenang zaman dulu tak mampu bli barang-barang..sume meminjam).huuu....aku pon belek la...tengok...tergelak sengih sorang-sorang aku ble tengok hasil kerja aku dlu..bukan la terbaik..tak dapat anugerah pon...tapi aku rase bangga sebab ilmu tu still aku guna sampai sekarang. kire tak sia-sia lah pengorbanan mak dan ayah aku menyara aku selama ni dan hantar aku belajar kat sini. walaupun bukan universiti tapi pada aku dengan gaji +untung job photog yang aku dapat sekarang ni, amat la berbaloi...memang murah rezeki...benda macam ni amik masa tuk kite taw betapa beruntungnye kite dibumi merdeka dan berdaulat ni.

buku ni banyak dah mengenang sejarah aku belajar tentang exposure, speed, iso, noise, focal range, deep of field, dan macam-macam lagi..ade gak gambar yang aku cuci sendiri kat lab..bermain dengan bilik gelap...buat campuran solution chemical,..memang seronok..tapi zaman da cepat berubah....la ni dah agak tenggelam dunia slr dan darkroom ni..sebab dunia dah beralih kat digital..sume digital..aku pon dah ikut semua tu...ape nak buat, cari makan..kene la bergerak seiring dengan teknologi..kalo tak memang kat belakang la kite ni yop!...hehehe...so aku rase hujung minggu tuk kali ni memang best sebab ade manafaat gak aku duk rumah...dapat kenang sejarah lame, dapat imbau penat lelah, dapat hargai pengorbanan mak ayah aku, dan yang paling penting, dapat lihat ilmu yang dipelajari tu membuahkan hasil yang disyukuri...amin..terima kasih kepada MU YANG ESA dan IBU BAPA KU..
~SESUNGGUHNYA TUHAN MENGASIHI ORANG-ORANG YANG SABAR DAN MELAKUKAN SESUATU DENGAN SEIKHLAS HATI SETULUS BUDI~

2 comments:

Anonymous said...

terbaek lah bro.

Anonymous said...

keh keh keh ader gak ek gmbo aku

-madeydelonge